W powszechnym mniemaniu druk wielkoformatowy to jeden typ usługi, której cechą jest relatywnie duża powierzchnia obrazu. W ten sposób do jednego worka wrzucony zostaje druk reklamowy, produkcja banerów, druk na szkle oraz druk fotograficzny i artystyczny fineArt.
Rodzi to wiele nieporozumień, szczególnie w obszarze wyboru właściwej oferty, materiałów oraz wykonawcy.
W rzeczywistości, czym innym jest zewnętrzny baner reklamowy, gdzie najważniejszym parametrem jest jego wytrzymałość mechaniczna i odporność atmosferyczna, a czym innym elegancki wydruk typu GICLEE, w którym liczy się jakość wykonania, kolorystyka i brak obecności szkodliwych rozpuszczalników.
Technologii druku nie da się ze sobą porównywać wprost, tak jak nie da się bezpośrednio porównywać ciągnika siodłowego z autokarem, choć oba pojazdy są duże, profesjonalne, oba mają podobne sterowanie, ale służą do zupełnie innych celów…
Poniższe zestawienie ma na celu przybliżyć w bardzo podstawowym stopniu najpopularniejsze technologie druku wielkoformatowego, ich podstawowe cechy i zastosowania… ot taki misyjny element naszego serwisu www.
DRUK PIGMENTOWY
Druk bezapelacyjnie najwyższej jakości z przeznaczeniem do zastosowania wewnętrznego.
W zasadzie jedyna technologia druku wielkoformatowego, adresowana do do wydruku fotografii, jakościowych fotoobrazów na płótnach, grafiki artystycznej, limitowanej reprodukcji grafik typu giclee i fineArt.
W przeciwieństwie do technologii solwentowych i lateksowych, atrament nie zawiera rozpuszczalników, lecz stanowi wodną emulsje ze stałymi cząsteczkami barwnika – pigmentu.
Pozwala na zachowanie najlepszej kolorystyki i powtarzalności oraz płynnych przejść tonalnych. Druk charakteryzuje się małą kroplą i bardzo wysoką rozdzielczością, ale wymaga zastosowania specjalnych mediów z odpowiednio przygotowanymi stabilizowanymi powłokami.
W zakresie druku artystycznego i fotograficznego druk realizowany jest na maszynach RGB z zastosowaniem do 12 kolorów, które pozwalają na uzyskanie przestrzeni barwnej szerszej niż AdobeRGB, z bezkonkurencyjną reprodukcją czerni oraz kolorów podstawowych.
Wydruki są wodoodporne, odporne na promieniowanie UV, jednak mniej wytrzymałe mechanicznie niż wydruki w technologiach rozpuszczalnikowych.
Druk pigmentowy spotyka się także w najlepszych modelach drukarek typu CAD/GIS, przeznaczonych do druku map i planów, jednak w tym przypadku najczęściej 4/6 kolorowych.
DRUK LATEKSOWY
Technologia promowana przez firmę HP, w której zastosowano ekologiczne atramenty na bazie lateksu. Łączy w sobie cechy ekologicznego druku solwentowego o niskiej zawartości rozpuszczalników z drukiem pigmentowym.
Najczęściej realizowany na maszynach wielokolorowych (6 i więcej) co pozwala na lepszą niż w druku solwentowym reprodukcję barw.
Niewątpliwą zaletą druku lateksowego jest jego duża odporność mechaniczna oraz możliwość druku na tanich podłożach niepowlekanych i niestabilizowanych, co pozwala na nieograniczoną gamę zastosowań.
Powszechnie wykorzystywany w seryjnej produkcji fototapet oraz niedrogich fotoobrazów na płótnie, a także w druku reklamowym.
DRUK SOLWENTOWY – ROZPUSZCZALNIKOWY
Często nazywany jest “twardym solwentem”.
Obecnie wypierany z rynku przez technologię eko-solwentową, niemniej wciąż bardzo popularny. Wykorzystywany głównie w reklamie oraz produkcji banerów.
Ze względu na zastosowany toksyczny rozpuszczalnik (cykloheksanol) obecny w atramentach, przeznaczony jest wyłącznie do wykorzystania zewnętrznego. Wydruki charakteryzują się bardzo dużą odpornością mechaniczną i bardzo niskim kosztem produkcji i materiałów.
Najczęściej realizowany na maszynach 4 kolorowych CMYK, co wpływa na wąski gamut i słabe odwzorowanie barw (bo nie o wierność barw tu chodzi).
Często ze względu na intensywną eksploatację, najczęściej wiekowych już maszyn, towarzyszy mu niska jakość druku – w praktyce często na wydrukach widać smugi źle skalibrowanych lub zużytych głowic.
DRUK EKO-SOLWENTOWY – ROZPUSZCZALNIKOWY
Nowoczesna odmiana technologii rozpuszczalnikowej, w której toksyczny rozpuszczalnik (cykloheksanol) zastąpiono mniej szkodliwym kwasem mlekowym.
Znacznie bardziej zaawansowany technologicznie w porównaniu do klasycznego druku solwentowego. Cechuje go mniejsza kropla i wyższa rozdzielczość oraz lepsze odwzorowanie barw – w najnowszych modelach drukarek spotyka się już systemy wielokolowe np. 8/10 kolorowe.
Mniejsza szkodliwość dla środowiska została okupiona niższą trwałością, choć druk w dalszym ciągu jest bardzo odporny na uszkodzenia mechaniczne i warunki atmosferyczne.
Podobnie jak druk solwentowy, stosowany głównie zewnętrznym w druku reklamowym.
DRUK SUBLIMACYJNY – BARWIENIE
Wykorzystywany głównie w produkcji tkanin oraz w reklamie.
Ekologiczne farby wodne lub olejowe najczęściej w 4 kolorowym standardzie CMYK, są nakładane na powierzchnię i utrwalane za pomocą odpowiedniej temperatury i ciśnienia.
Druk jest bardzo odporny mechanicznie i przeznaczony do produkcji masowej. Duża kropla, ograniczona ilość barw i druk na podłożach bez warstwy stabilizującej, takich jak tkaniny, drewno, ceramika, etc, ograniczają gamut i jakość reprodukcji barw, choć zwykle kolory są intensywne i żywe.
DRUK UV
Wykorzystywany najczęściej w reklamie, produkcji gadżetów reklamowych, oraz aranżacjach wykończeniowych wnętrz.
Technologia pozwala na zadrukowanie praktycznie dowolnej powierzchni, często trójwymiarowych obiektów (druk na szybach, płytach meblowych, kubkach, butelkach, pudełkach, ceramice, szkle, drewnie, etc).
Najczęściej realizowany na maszynach o konstrukcji stołowej (płaskich), 4 kolorowych CMYK, wzbogaconych o podkładowy kolor biały. Wydruki utwardzane są przy pomocy światła UV.
Druk jest ekstremalnie odporny mechanicznie, jednak podobnie jak w innych technologiach druku reklamowego, ograniczona ilość barw ogranicza gamut i możliwości reprodukcji barw.
Dodatkowo jakość wydruku ogranicza relatywnie duża kropla atramentu wyrzucanego przez głowicę drukującą.